tanito.blog.hu

Az emberiség által létrehozott jelenlegi civilizációt gyökereiben kell megváltoztatni. Ezt ma már szinte mindenki látja.
Ezt a változást a gyermekek nevelésénél kell elkezdeni.
További részletekért olvasd el a tartalom bejegyzést.

Módszertan

Címkék

cikkek (9) eq (1) figyelem (2) gyurma (1) iq (1) játék (3) napló (1) rejtvény (1) tartalom (1) videó (2) Címkefelhő

Egy pohár víz – H2O program

2011.09.11. 11:13 - SAHTAAO

Címkék: cikkek

 A H2O (Hátrányos Helyzetűek Oktatása) Program célja, hogy elterjedjen egy olyan nevelési-oktatási módszer, amely minden társadalmi csoport gyermekei számára megfelelő, és elősegíti a különböző szociális, kulturális háttérrel rendelkező gyermekek iskolán belüli együttműködését. Rácz Tünde Fatimával, a H2O program vezetőjével beszélgettem.

A világunkkal valami nincs rendben. Ehhez a megállapításhoz elegendő bekapcsolni a tévét, és valamelyik híradót megnézni. Ha nem éppen fiatalok értelmetlen öngyilkosságát mutatják, esetleg nem egy diákról szól a hír, aki ököllel ütötte tanárát, akkor a szegénynegyed, hátrányos tinédzserei fosztogatnak, gyújtanak fel épületeket a tudósításban... Az elhanyagolt gyerekek száma emelkedik. Egyre több családban folyik passzív nevelés, s ennek eredményeként egyre kevesebb gyermek ismeri, fogadja el saját magát és a társadalmi normákat. A nevelési hiányosságok ledolgozását a jelenlegi közoktatási rendszer sem segíti.
Hazánkban a rendszerváltás óta folyamatosan nőtt a hátrányos helyzetű általános iskolák száma, 2009-ben közel 1.500 ilyen iskolát tartottak nyilván.

„Hogy értsd, egy pohár víz mit ér
Ahhoz hőség kell, ahhoz sivatag kell”
(Zorán)

A H2O program 2009-ben alakult meg a Gábor Dénes Díjasok Klubja és a Kürt Zrt. kezdeményezésére. A mecénási körhöz 2010-ben csatlakozott a Zwack Nyrt., 2011-ben a Vodafone, Bitó László és Olivia Carino és a Perfekt Zrt. A program jogi hátterét a Digitális Esélyegyenlőség Alapítvány biztosítja.

Magyarország legelmaradottabb régiójában, a kelet-magyarországi Hejőkeresztúron működik a H2O bázis iskolája, ahol már 10 éve alkalmazzák a módszert. A H2O modell öt elemből áll: 1. Komplex Instrukciós Program, 2. Logikai táblajáték program, 3. Differenciál tanulásszervezés, 4. Generációk közötti párbeszéd, 5. Tabello nyelvoktató program. Habár a program neve azt sugallja, a módszer  nem csak a hátrányos helyzetűek körében működik, hanem a kiváló képességűek körében is. A heterogén összetételű osztályokban lehetőséget ad a tanulóknak az együttműködési normák elsajátítására, valamint a sokféle, eltérő képességet megmozgató tananyag alkalmazásával a felszín alatt megbúvó képességek kibontakoztathatók, így a tehetség kutatásban is nagy jelentősége van.

A speciális oktatásszervezés lehetőséget ad a pedagógusnak arra, hogy a feladatok sikeres végrehajtása érdekében megtanítsa a gyerekeket a csoporton belüli együttműködési normákra, illetve alkalma nyílik a hierarchikus rend megváltoztatására, amely alapjában véve felelős a csoporton belüli egyenlőtlenség kialakulásáért. Mindezek eredményesműködése érdekében a tanárnak meg kell tanulnia a diákok között kialakult státusproblémák kezelését.

A H2O módszertan alkalmazásával egy átlag alatti iskolának minimum 5 évre van szüksége ahhoz, hogy a továbbtanulási arány akár 99%-os legyen és minimum 10 évre, hogy az eredmény a munkaerőpiacon is jelentkezzen. Három hónap után javulnak a fegyelmezési problémák, kevesebb az iskolai stressz, és hat hónap után a hiányzás is csökken, a tanár-diák, diák-diák kommunikáció szintén javul, ezzel együtt javul a tanulmányi eredmény.
Ez a program minden eddiginél hatékonyabban teszi lehetővé a hátrányos helyzetűek sikeres iskolai szereplését, és ezzel nagymértékben segíti integrálódásukat, társadalmi hátrányuk leküzdését.

„Ezt támasztják alá a tanulók kompetenciaeredményei, amelyek nemcsak elérik az országos átlagot, de összehasonlítva a hasonló tanulói összetételű iskolákkal 50-100 ponttal magasabb értéket mutatnak" – hangsúlyozta Rácz Tünde Fatima, a H2O programtvezetője.

A H2O olyan mértékig dokumentált, hogy franchise rendszerként bármely oktatási intézményben alkalmazható. A pedagógusok egy 90 órás akkreditált pedagógusképzést követően kezdhetik el alkalmazni a módszert.

„Minden gyereknek joga van tanulni, minden gyereknek joga van a sikerhez. Csak ezáltal lehet jobb, igazságosabb társadalmunk.” - Rachel Lotan, a program magyar származású kidolgozója, a kaliforniai Stanford Egyetem professzora

2011-ben a Vodafone anyagi támogatással járul hozzá, hogy átlag alatti iskolák a program és az abban használt módszerek segítségével átlag felettivé váljanak. A H2O program és a Vodafone szakemberei olyan iskolák mellett döntöttek, ahol a teljes tantestület a módszer bevezetése mellett áll, hiszen minden egyes pedagógus munkájára szükség van. A kiválasztásnál további kritérium volt, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek aránya az iskolán belül megközelítse, vagy meghaladja a 40%-ot. A fentieken túl, az iskola országon belüli elhelyezkedése és a tantestületnek a fenntartó önkormányzattal ápolt kapcsolata is meghatározó eleme volt a döntésnek.   A H2O programban minden iskolának vállalnia kell, hogy minimum 5 évig fenntartja a programot.

A Vodafone által szponzorált H2O Iskolák:

Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda , Hencida
Általános Iskola és Óvoda, Bükkaranyos
Czabán Általános Iskola és Óvoda, Budapest, XV. kerület
Család Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Rezi
Földváry Károly Általános Iskola, Tápióbicske
Körzeti Általános Iskola, Galgamácsa
Székely József Református Iskola, Szentmártonkáta

További H2O iskolák:

Gyermekház Általános Iskola, Budapest, IV. kerület
Molnár Ferenc Általános Iskola Budapest, IX. kerület
Vörösmarty Általános Iskola, Budapest, VI. kerület

Rácz Tünde Fatima a program vezetője elmondta, „Társadalmi, elemi kérdésnek tekintem, hogy segítünk-e felfedezni, kibontakoztatni és hatóerővé válni azokat a képességeket, amelyek a gyermekekben szunnyadnak. Sikerül-e bennük felkelteni az alkotás örömét, a kitartó munka szorgalmát, és a ma már nélkülözhetetlen kooperativitást. Hiszem és tudom, hogy az oktatás által nem csak tudást, de reményt és lehetőséget közvetítünk a gyerekeknek, hogy kitörhessenek a néha elkeserítő helyzetükből.”

A H2O mára már beépült a pedagógusképzésbe is, a program hosszú távú terve között szerepel, hogy 5 éven belül 20 átalakított iskola működhessen, 11 éven belül pedig az utolsó hátrányos helyzetű iskola is átalakuljon Magyarországon.

 

 Forrás: http://www.kincsunkagyermek.hu/

A bejegyzés trackback címe:

https://tanito.blog.hu/api/trackback/id/tr223217521

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása