tanito.blog.hu

Az emberiség által létrehozott jelenlegi civilizációt gyökereiben kell megváltoztatni. Ezt ma már szinte mindenki látja.
Ezt a változást a gyermekek nevelésénél kell elkezdeni.
További részletekért olvasd el a tartalom bejegyzést.

Módszertan

Címkék

cikkek (9) eq (1) figyelem (2) gyurma (1) iq (1) játék (3) napló (1) rejtvény (1) tartalom (1) videó (2) Címkefelhő

Önként a Vízben

2012.04.16. 15:32 - SAHTAAO

Címkék: cikkek

„Az önkéntesség olyan tevékenység, melyet egyénileg vagy csoportosan, rendszeresen vagy alkalmanként, belföldön vagy külföldön a közös jó érdekében személyes akaratból végeznek anyagi ellenszolgáltatás nélkül.” (onkentes.hu)
A H2O (Hátrányos Helyzetűek Oktatása) Program önkénteseivel beszélgettem.

Harangozó Éva, Somogysámsoni Iskoláért Alapítvány kuratóriumi elnöke, 2009, Demjén Klára, nyelvi pedagógiai szakértő, 2010 óta dolgozik önkéntesként a Hátrányos Helyzetűek Oktatása (www.h2oktatas.hu) programban. Mindketten egy újságcikk elolvasása után jelentkeztek Rácz Tünde Fatimánál, a program vezetőjénél.

Miért érezték fontosnak, hogy a H2O programot támogassák?

HÉ: Pedagógusként mindig arra törekedtem, minél többet hozzak ki a tanítványaimból. Ezt a programot megismerve úgy látom, a siker felé vezető út az oktatásban ez lehet, ezért érdemes minden lehetőt megtenni érte.
DK: Megnéztem honlapjukat, és filozófiájuk, célkitűzésük, módszereik találkoztak az én elképzeléseimmel.

Milyen feladatokat vállaltak a H2O-ban?

DK: A nyelvoktatás ösztönzője vagyok. Gyermekeink életpályájának sikerkritériuma a nyelvtudásuk. Bármilyen pályára szánja is őket sorsuk, a 21. században legalább két, gyakran három nyelv ismeretére lesz szükségük a megélhetéshez.
HÉ: Kezdetben iskoláknak ajánlottam a projekt megismerését, majd Operaházi gyermekelőadásra sikerült jegyet szerezni, hátrányos helyzetű gyerekeknek szólt a karácsonyi, ill. a farsangi műsor. Több mint 300 gyermek nézte meg az előadásokat. A tavalyi tanévtől a H2O-s programban, résztvevő iskolákban, tanórákat látogatok, ügyelek a módszer tisztaságának megmaradására.

Hogyan tudják összeegyeztetni ezt a komoly, időt igénylő munkát családjukkal, egyéb teendőikkel?

DK: Szerencsére engem a szerető, megértő, inspiráló férjem kényeztet, így amire akarom, például az önkéntességre jut idő!
HÉ: Időmmel szabadon rendelkezem, a családdal, barátokkal könnyen össze tudjuk egyeztetni a dolgokat.

Pedig azt gondolnám, hogy az idő a szűk keresztmetszett. Akkor mit emelnének ki, mi a legnehezebb?

HÉ: A mostani helyzetben az értetlenséget nehéz elfogadni, ha beszélni kezdesz a témáról, sokan hárítanak, mondván, elég már az újabb módszerekből!
DK: Szerintem nincs benne semmi nehéz, hiszen a Program maga is kellőképpen motiváló! A feladat — hogy oktatás által életképessé tegyünk leszakadt, halmozottan hátrányos gyerekek tízezreit — óriási és évtizedes! Ne felejtsük el, ez nemcsak egyszerűen egy önkéntes jótékonysági akció! A H2O komoly, tudományosan megalapozott, pedagógiailag kidolgozott, módszertanilag kipróbált, következetesen egymásra épülő elemekből álló oktatási program. Kipróbált, sokéves eredményeit a Hejőkeresztúri (IV. Béla Körzeti Általános Iskola) iskolából évről-évre továbbtanuló, nemzetközi figyelmet és elismeréseket begyűjtő diákok képviselik. Őket követi már egy éve a budapesti Molnár Ferenc Általános Iskola valamint további, nyolc általános iskola szeptembertől országszerte.

A sikeres munkához azonban nem csak az önkéntesek belső motivációja és családjuk támogatása szükséges. A program vezetői is sokat tesznek hozzá azzal, hogy az önkénteseket nem hagyják magukra. A kapcsolat élő és közvetlen. Rendszeres időközönként tartanak találkozókat, ahol mindenki beszámolhat a tapasztalatairól, ahol bíztatást, irányítást kapnak a további teendőikhez.

Mégis, ha lenne egy varázspálcájuk, mit változtatnának meg egyetlen varázsütéssel?

DK: Amihez „varázsütésre” lehet szükség, az a probléma társadalmi méretével arányos, alátámasztó pénzalapok megnyitása.
HÉ: Varázspálca? Jó lenne, ha volna! Egy mozdulat és minden oktatásban érdekelt — pedagógustól miniszterig — elkötelezettjévé válna a H2O-nak. Ezt értékelném!

Amikor megkérdezem: Honnan merítik ezt a bámulatos lendületet? Ugyanazt válaszolják: a gyerekek csillogó szeméből.

HÉ: A legszebb élményem az volt, amikor az Operaházban ezt láttam. Az is meghatott, amikor 2. osztályos gyerekek kis ajándék-rajzokkal vártak.

Önnek is van konkrét élménye, amit szívesen idéz fel?

DK: Több is van. Az egyik az a csaknem megindító, de ma már gyakori kép, amelyen fülhallgatós, 8-9 éves forma, szegényesen öltözött gyerekek a képernyőről hangosan olvasva tanulják/ismétlik az első angol lecke mondatait valahol Kelet-Magyarországon. Ők már nem fognak elkallódni! Egy másik kedves élményem, hogy az újonnan csatlakozó iskolák egyikének fiatal tanárnője a H2O oktatási tréning nyári szünetében elkészítette, kézimunkával kivarrta, a frissen tanult Táblajáték Programban megismert 15 táblajáték teljes oktatási darabjait táblástól, bábostól, mindenestül. Ezek szívet melengető élmények, ezekért érdemes fáradni. Ez is hazaszeretet.

                                                                                                                                

sahtaao

PR Herald

A bejegyzés trackback címe:

https://tanito.blog.hu/api/trackback/id/tr934454676

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.


süti beállítások módosítása